iGOM Logo
Abszolút nem biztos, hogy csak két csapat áll pályára októberben

A facebookos kommentek alapján úgy tűnik, hogy az ellenzék nem minden tagja felhőtlenül…

A Bástya áruház könyvtárrá alakításának módjáról szavaznak Esztergomban

Elég régóta folyik a szenvedés a Helischer József Városi Könyvtár elhelyezésével…

Ma is extrém meleg lesz

A legmagasabb, harmadfokú hőségriasztást adta ki az Országos Tisztifőorvos Magyarország…

Itt a 2019-es Múzeumok Éjszakája esztergomi programja

Június harmadik szombatján, immár 17. alkalommal újra Múzeumok éjszakája országszerte több …

Akár 2020-ban elkezdődhet az Esztergomot az autópályával összekötő út építése

2019-01-06 21:46 Forrás: g7.hu

Hívták már 102-esnek, aztán lett R11, most M100-as ként hivatkoznak az utunkra.  Esztergom és az adófizetők nyerhetnek azzal, hogy nem épül meg az M0-s nyugati része, helyette Esztergom fele záródna a körgyűrű Budapest körül. 
A legújabb kormányzati elképzelések megvalósulása esetén is bezárulna az autópálya gyűrű Budapest körül, de nem kör, hanem inkább egy zsák alakja lenne, és nem végig M0-snak hívnák. A budai oldalon az M100-as és M10-es utak zárnák le az M0-ból és az M1-ből álló körutat.


Amíg az M0 nyugati szektor ügyében évtizedek során nem volt előrelépés, addig az M1  és Esztergom közti úté haladt előre: 2016-ban környezeti hatástanulmányt 72 millió forintért elkészíttette a NIF Zrt. 2018 januárjában 1,9 milliárd forintért a Constreal Mérnökiroda Kft. nyerte el a szerződést a környezeti hatástanulmány, az engedélyezési és a kiviteli tervek elkészítésére. Minderre 19 hónapja van a cégnek, ami igen feszes ütemezésnek tűnik, de még kisebb késéssel is meg lehet 2019 végére.

Míg az M0 nyugati szektorának kivitelezésének kezdete a messzi homályba vész, az M100-ast akár 2020-ban is elkezdhetik építeni.

A NIF is úgy gondolja, hogy 2020 közepén elkezdődhet az építkezés, ők 2022/2023-as átadással számolnak, jó eséllyel eddigre lehet meg minden engedélye az M0 nyugati szektorának. A mostani kormányrendelet még egy vitát eldöntött: sokáig nem lehetett tudni, hogy 2×1 sávon vagy 2×2 sávon épül meg az út, az R-jelölés pedig gyorsutat jelölt, amin akár szintbeli kereszteződések is lehetnek. A legújabb tervek alapján eldőlni látszik a kérdés, és autóútként valósulhat meg az út.

A kezdetben 102-es néven tervezett utat ugyan 2×2 sávval tervezték, de később 2×1 sávon szerették volna megépíteni. 2016-ban már R11 néven került be az út a kormány által megépíteni tervezett utak közé, idén januárban pedig újra nevet váltott, most éppen M100-as. A költségekre még nincsenek tervek, de a 32 km-re tervezett útszakasz biztosan lényegesen olcsóbb lesz, mint az M0 nyugati szektor. Nagyjából 100-150 milliárd forintra becsülhetőek a költségek.

Az út mellett szól az is, hogy Szlovákia felé északnak jóval egyszerűbben lehetne erre autópályát építeni, mint Váctól északra, a hegyes-dombos, sok természetvédelmi területet érintő szakaszon. Ráadásul így egy nagyon drága szakaszt lehetne jóval olcsóbban kiváltani. A hosszú távú terveket is segíti ez az út, mert ha valamikor szükség lesz az M0-tól délre egy újabb körgyűrűre az M5 felé, az ennek az útnak a meghosszabbítása lehet Martonvásár irányába.

Az M100-as azonban csak akkor lehet igazán az M0 alternatívája, ha megépül Kesztölc és Budapest között az M10-es néven tervezett út, kiváltva a számos településen át vezető, rendkívül túlterhelt 10-es utat, és megépül a 10-es út és a 11-es út közötti M0 szakasz. Ugyan ez az út is számos természetvédelmi területet keresztezne, de még így is biztosan jóval olcsóbb lehet, mint a sok százmilliárdos M0 építkezés a budai tájvédelmi körzetben.

Még egy nagyon fontos érv szól az M100-as mellett: Esztergom és térsége nagyon nehezen megközelíthető teherautóval, mivel csak keskeny, sok esetben a kamionforgalmat tiltó utakon át lehet eljutni. A keletről és délről érkező kamionok csak Budapesten keresztül érhetik el a várost, de nyugat felől is csak kerülővel lehet az M1-es autópályát elérni, vagy bürokratikus úton kell különengedélyeket kérniük a fuvarozóknak. A helyi vállalkozások számára ez komoly problémát okoz, sokszor jelentős kerülőket kell tenni. Az új út az esetükben érezhető költségcsökkentést hozna.

— írja a G7, ahol a teljes cikk is elolvasható.

 

Szólj hozzá!

Olvastad már?

Esztergomban lakossági fórumon tiltakoztak a Párkányba tervezett hulladékkezelő ellen

Az esztergomi önkormányzat és polgárok csütörtökön este lakossági fórumon fejezték ki…

Bock Borászat – Bock Bisztró borvacsora

Az esztergomi Rózsakert Étteremben egy igen különleges borvacsorára készülnek. Az Ország…

Magyar Örökség-díj a Frankának

A Magyar Örökség és Európa Egyesület Magyar Örökség-díj Bírálóbizottsága, a…

A hőség nem játék

A Magyar Suzuki még a magát feleslegesen, önszántából a kerítéshez láncoló képviselőt…

© 2017-2019. igom.hu | Impresszum | hello@igom.hu